کمردرد دوران نوجوانی

توسط admin, اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۷

اگر مجبور شدید روی زمین بنشینید همیشه نزدیک به دیوار نشسته و به دیوار تکیه دهید. می‌توان گفت آسیب پذیر‌ترین قسمت بدن انسان ستون مهره‌‌‌هاست بنابراین باید همیشه به فکر آن باشیم و از همان اوایل کودکی به فرزندان‌مان آموزش دهیم که چگونه بنشینند و چگونه با ورزش مداوم‌این عضو را تقویت کنند.کمردرد دوران نوجوانی

● کمردرد

بعد از سرماخوردگی، کمردرد شایع‌ترین علت غیبت از کار محسوب می‌شود و ۸۰ درصد افراد جامعه کمردرد را در دوره‌هایی از زندگی تجربه کرد‌ه‌اند. حداکثر شیوع آن سن ۴۵ تا ۶۵ سالگی است. در یک بررسی یک‌دوم کودکان دبستانی در دور‌ه‌هایی از زندگی خود دچار کمر درد بوده که در ۱۵ درصد بیماران شدت آن زیاد و نیاز به معالجات طبی بوده است.کمردرد دوران نوجوانی

● ستون مهره‌‌‌ها

شامل قسمتی بین قاعده جمجمه و ساکروم است که دارای ۳۳ مهره می‌باشد. (۷‌‌مهره گردنی، ۱۲ مهره پشتی، ۵ مهره کمری، ۵‌ مهره خاجی و ۴ مهره ساکرا ل) که فقط ۲۴ مهره گردنی و پشتی و کمری انعطاف پذیرند. [در دوران جنینی مهره‌‌‌ها به شکل c بوده و وقتی نوزاد گردن می‌گیردوراه‌ ‌می‌افتد، مهره‌‌‌ها تغییر شکل می‌یابند.
بین هر دو مهره واشری وجود دارد که از الیاف بسیار محکمی‌ساخته شده و بین الیاف فضایی هست که در آن مایع ژله ‌مانند سفید رنگی قرار دارد. به این ساختمان اصطلاحاً دیسک گفته می‌شود. دیسک سبب می‌شود که در اثر فشار خیلی سخت واشر‌ها پاره نشده و فشار را از هر جهتی که وارد می‌شود، تحمل کرده و حالت ضربه گیری داشته باشند. واشر‌ها در دوران کودکی و بلوغ شادابند. ضخامت بین آنها زیاد است و دیسک بین آنها ژله ‌مانند است ولی از ۲۵ سالگی به بعد، کم‌کم تغییر در دیسک بین آنها شروع،از ضخامت واشر‌ها کم شده و دیسک بین آنها خشک می‌شود. بنابراین باید در سالم نگهداشتن واشر‌ها و عضله‌‌‌ها و الیاف نگهدارنده آنها، کوشا باشیم تا کمردرد نگیریم.کمردرد دوران نوجوانی

● الیاف و عضله‌ها

زردپی یا تاندون طناب سفت و محکمی است ‌که عضلات را به استخوان متصل می‌کند و موجب می‌شود حرکت هر مهره بر مهره دیگر محدود شود. خم شدن ناگهانی کمر، موجب شل شدن یا پاره شدن‌این تاندون‌ها می‌شود و درد شدیدی ایجاد می‌کند که ممکن است مدت زیادی باقی بماند. زردپی‌‌‌هایی که هر مهره را به مهره دیگر می‌چسبانند، همان واشر‌هایی می‌شوند که دیسک، درون آنها قرار دارد. نکته‌ای که باید در نظر داشت ‌این است که همه زردپی‌ها تا اندازه‌ای قابل کشش هستند بنابراین باید مواظب حرکات ستون مهره‌‌‌ها باشیم تا فشار زیاد از حد و ناگهانی بر آنها وارد نشود و آنها را پاره نکند.
چهار دسته عضله در نگهداری ستون مهره‌‌‌ها دخالت دارند که موجب می‌شوند، حرکت‌های لازم انجام شوند.کمردرد دوران نوجوانی

● علت‌ کمردرد

▪ ضربه یا صدمه که به دو صورت حاد و مزمن می‌باشد. ممکن است موجب صدمه به نخاع شود‌. این مسأله می‌تواند موجب از بین رفتن حرکت، حس و کارایی نقاط پایین تر شود.
▪ حالت نگهداشتن بدن که اگر بگوییم ۹۰ درصد کمردردبه علت بد نگهداشتن ستون مهره‌‌‌هاست سخنی به گزاف نگفته‌ایم.

▪ نقص‌های مادرزادی
▪ عفونت‌ها و غده‌‌‌ها
▪ سالمندی
▪ چاقی و بارداری
 درد در نواحی دیگر مثل کلیه، معده، عفونت پروستات در مردان و ناراحتی زهدان و دستگاه تناسلی در خانم‌ها
▪ در رفتگی یا پارگی دیسک. تا وقتی دیسک در جای خود قرار دارد و مایع آن آبکی است، کمر ما درد ندارد ولی جابجایی در دیسک یا پارگی الیاف آن یا خشک شدن مایع درون آن‌ایجاد درد می‌کند. هر واشر سه میلی‌متر کلفتی دارد که مجموع واشر‌ها سبب بلندی قد ما می‌شود. کوتاه شدن قد در دوران پیری برای ‌این است که به‌علت فرسودگی از کلفتی ‌این واشر‌ها کاسته می‌شود.‌کمردرد دوران نوجوانی

این واشر‌ها سه وظیفه دارند:

۱)‌‌تأثیر بر قد انسان.
۲) حرکت مهره‌‌‌ها در همه جهت‌ها.
۳) خنثی کردن فشار‌هایی که بر ستون مهره‌‌‌ها وارد می‌شود.
وقتی که ضعف در قسمتی از دیوار واشر پیدا می‌شود (در اثر بلند کردن وزنه یا حتی پیچش مختصر کمر)، قسمت ضعیف واشر کش آمده یا پاره می‌شود، دیسک بیرون می‌زند و درد شروع می‌شود که معمولاً در دفعه اول درد کم است و صاحب درد به آن اهمیتی نمی‌دهد و فکر نمی‌کند که به دیسک کمر مبتلا شده اما چنانچه از جای پارگی کمی‌بیشتر بیرون بزند، بر ریشه عصب‌ها بیشتر فشار وارد می‌کند و گاهی درد به پا‌ها هم کشیده می‌شود.کمردرد دوران نوجوانی

● چه باید کرد

در طب امروز، معمولاً در کمردرد ناشی از دیسک استراحت مطلق توصیه نمی‌شود و چنانچه ناگزیر از استراحت باشیم، بیش از دو روز توصیه نمی‌شود زیرا فعالیت موجب بهبود خون‌رسانی و تغذیه دیسک و مهره و بهبود قدرت عضلات می‌شود البته استراحت کوتاه مدت به‌هنگام درد مفید و لازم است. به‌هر حال باید بر تختخواب چوبی یا زمین خوابیده و در زیر زانو‌ها بالش قرار ‌دهیم، کمی‌استراحت کرده سپس بلند شده، راه ‌رویم و مجدداً استراحت ‌کنیم. هرگز نمی‌نشینیم بلکه راه می‌رویم و دراز می‌کشیم (نشستن برای درد ضرر دارد) به خاطر داشته باشید که دیسک شما به‌جای اول بر نمی‌گردد و دیواره واشر هم ضعیف گردیده، بنابراین باید با ورزش‌‌‌های مخصوص کمر (قوی شدن ماهیچه‌‌‌ها) به خود کمک کنیم.
شما هر سنی که دارید از امروز تصمیم بگیرید که قامت خود را به شکل موزون در آورید. شاید فکر کنید دیگران به قامت‌ایستاده شما خواهند خندید در صورتی که چنین نیست. ۶۰ درصد سلامت کمر شما بستگی به شکل و قامت شما دارد و ۴۰ درصد به ورزش و تمرینات شما مربوط است

به این ترتیب توجه به نکات ذیل ضروری است:

۱) نگذارید غم و غصه کمر شما را بشکند (سخت می‌گیرد جهان بر مرد‌مان سخت‌گیر.)
۲) به اندازه کافی پروتئین مصرف کنید.
۳) پیاده‌روی و شنا را از یاد نبرید و بدانید که نشستن مداوم بزرگ‌ترین دشمن کمر شماست بنابراین از هر فرصتی استفاده کنید، از جای برخیزید و کمی‌راه بروید.
۴) هرچه ممکن است ستون مهره‌‌‌ها را کشیده نگه دارید. در‌این صورت سینه به جلو می‌آید و بدن وضعی می‌گیرد که معمولاً سرباز‌ها و ورزشکاران به آن وضع هستند.
۵) هیچ وقت مدتی در یک وضعیت نمانید.
۶) روی صندلی که کف آن سفت باشد بنشینید، کمرتان را به صندلی تکیه دهید و یک پا را روی پای دیگر بیندازید و بعد از چند دقیقه جای پا‌ها را عوض کنید.
۷) اگر مجبور شدید روی زمین بنشینید همیشه نزدیک به دیوار نشسته و به دیوار تکیه دهید.
۸) روی تختخواب فنردار یا تشک فنری نخوابید.
۹) در حال‌ایستاده پا‌ها را کمی‌از هم باز نگه دارید، یک پا را کمی‌جلوتر از پای دیگر قرار دهید و هر چند دقیقه جای پا را عوض کنید (در صورت امکان زیر پای جلوتر چهارپایه‌ای قرار دهید و آن را کمی‌بالاتر از سطح زمین بگذارید.)
۱۰) برای برداشتن اشیاء از روی زمین کمر را خم نکنید بلکه از زانو کمک بگیرید.
۱۱) وقتی می‌خواهید در حالت‌ایستاده سرفه یا عطسه کنید حتماً زانو‌ها را خم کنید و دست‌ها را به حالت رکوع به زانو تکیه دهید.
۱۲) برای بلند کردن اجسام از روی زمین حتماً بنشینید. روبه‌رو و نزدیک جسم باشید به گونه‌ای که مجبور نباشید بدن را به طرفین بچرخانید یا دست‌ها را زیاد باز کنید.
● نکاتی درباره کوله پشتی فرزندان‌مان
کیف و کفش مناسب خصوصیت‌هایی دارد که بی‌اطلاعی از آنها می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به ستون فقرات کودکان ما تحمیل کند. درد گردن، کمردرد و انحنای غیرطبیعی ستون مهره‌‌‌ها از جمله این آسیب‌ها به شمار می‌آیند.
برای پیشگیری از‌این آسیب‌ها باید هم ما و هم کودکان ما اطلاعات کافی درباره کفش مطلوب و شیوه استفاده از کیف‌های مدرسه داشته باشیم:
▪ در مقایسه با کیف‌های دستی، کوله پشتی‌‌‌ها سالم‌تر به نظر می‌رسند.
▪ حمل کیف‌های کوله‌ای اگر توسط یک شانه باشد، موجب انحنای غیرطبیعی در ستون مهره می‌شود.
▪ هر چه انتشار نیرو‌های وارده توسط کوله پشتی به نواحی مختلف بدن بیشتر باشد، بهتر خواهد بود.
▪ کوله پشتی باید دو بند پهن و نرم داشته باشد، بند کمری نیز از ضروریات یک کوله خوب است.
▪ کودکان باید آموزش ببینند که حداقل وسایل را در کوله پشتی بگذارند.
▪ کوله پشتی باید تا حد امکان به پشت فرد بچسبد و معلق نباشد.
▪ وقتی کوله را به پشت می‌اندازیم یا خارج می‌کنیم، باید مراقب باشیم که بالاتنه ثابت نگه داشته شود و از پیچ خوردن بیش از حد آن بپرهیزیم.
▪ بند‌های روی شانه باید طوری تنظیم شوند که به کودک اجازه دهند به راحتی کوله را بیندازد و خارج کند و به شانه‌‌‌ها نیز امکان دهد که آزادانه حرکت کنند اما بند‌ها شل نباشند.
▪ وسایل سنگین‌تر در نزدیک‌‌ترین ناحیه کوله پشتی به بدن قرار داده شوند (وسایل سنگین تر باید چسبیده به بدن باشند.)
▪ وزن کوله پشتی نباید از ۱۰ تا ۱۵ درصد وزن کودک بیشتر باشد.
▪ اگر کودک برای حمل کوله اش خود را به جلو خم می‌کند، بدون توجه به وزن کودک،‌این کوله برایش سنگین است.
▪ بهتر است از کوله پشتی‌‌‌هایی استفاده شود که‌اندازه آن تا بالای کمر است.
▪ کوله پشتی باید مستطیل شکل بوده و پهنای آن از پهنای بدن محصل بزرگ‌تر نباشد.
● کفش‌های فرزندان‌مان
▪ لازم است ‌که از خرید کفش‌های تنگ و پاشنه‌دار برای آنها خودداری کنیم.
▪ در دوران کودکی باید به وضعیت پای کودک مانند داشتن قوس زیاد و یا کف پای صاف توجه کرد و بر اساس آن کفش مخصوص و متناسب را گرفت.
▪ تا سن ۶ و ۷ سالگی کفش کودکان باید بدون پاشنه باشد و یا حداکثر چند میلی متر پاشنه داشته باشد، چون در‌این سن قوس کمر کودکان هنوز کامل نشده است و پاشنه‌‌‌های بلند کفش بر روی مفاصل و عضلات بدن آنها فشار زیاد وارد می‌کند و در سنین بالاتر نیز از باید کفش‌هایی با پاشنه بین ۲ تا ۵/۲ سانتی متر استفاده شود.‌

● پدارن، مادران، اولیای مدارس:

▪ به نحوه نشستن و راه رفتن فرزندان توجه داشته باشید.
▪ چگونگی درست نشستن به هنگام انجام تکالیف روزانه را به آنها آموزش دهید.
▪ ورزش‌های روزانه فراموش نشودد.
▪ بدانید که کفش مناسب پای کودک‌تان چگونه کفشی است.
▪ حمل صحیح کتاب‌های درسی را به آنها یاد دهید.


به این پست امتیاز دهید.
کمردرد دوران نوجوانی
۵ از ۱ رای

دیدگاه شما چیست؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *