کمردرد در زنان باردار و ورزش کمردرد

توسط admin, اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۷

حساس‌ترین و مهمترین دوران حیات یک زن، دوران بارداری است. در دوران بارداری بدن زن تحت تغییرات فیزیولوژیکی، وضعیتی، هورمونی و روانی قرار می‌گیرد. تغییرات هورمونی باعث شل شدن مفاصل و لیگامنتها می‌شود. این افزایش شل شدگی مفصل، امکان آسیب مفصلی عضلانی را افزایش می‌دهد. کمردرددوران بارداری از لحاظ تکنیکی مهم است.

۵۰ تا ۹۰ درصد زنان باردار، دچار کمردرد می‌شوند که این میزان در بین زنان ورزشکار کمتر است. مشکلکمردرد در دوران بارداری به خاطر فرهنگ زندگی خاص،‌ دو چندان می‌شود و سطح فعالیت مادران به شدت کاهش می‌یابد. در نتیجه شاهد فراوانی کمردرد دوران بارداری در جامعه هستیم.

ورزش در دوران بارداری موجب تاخیر در بروز کمردرد و کاهش مدت زمانی که فرد با کمردرد به سر می‌برد، می‌شود و همچنین افزایش درصد چربی در گروه که تمرینات ورزشی داشته‌اند، کمتر بوده است. پیشرفت بارداری، کمردرد افزایش می‌یابد. اما میزان کمردرد در میان زنانی که قبل از بارداری و به هنگام بارداری تمرینات ورزشی منظمی داشتند، کمتر است.

فواید انجام ورزش در طی این دوران بسیار زیاد است، ورزش باعث حفظ یا بهبود آمادگی جسمانی و حفظ تناسب زنان باردار شده و به علت افزایش جریان خون در بدن، مانع بروز عوارضی از قبیل ورم قوزک پا،‌ واریس وریدی می‌شود.

 ورزش در دوران بارداری برای مادران و جنین بی ضرر است و زنانی که قبل از بارداری و حین بارداری ورزش کرده‌اند، افزایش وزن کمتر، تحمل درد بهتر و همچنین احساس بهتری از لحاظ عاطفی و جسمانی داشته‌اند.

توصیه هایی برای جلوگیری از کمردرد در خانم های باردار

کمردرد به دنبال افزایش انحنای ستون فقرات و به دلیل شل شدن مفاصل لگن و کشش عضلات رخ می دهد….

کمردرد به دنبال افزایش انحنای ستون فقرات و به دلیل شل شدن مفاصل لگن و کشش عضلات رخ می دهد.

کمردرد به علت خم شدن، بلند کردن و یا راه رفتن بیش از حد و یا ایستادن طولانی مدت رخ می دهد وکمردرد با افزایش سن حاملگی تشدید می شود.

درد های عضلانی و کمردرد معمولا در بعد از ظهر ها و شب ها زیاد تر می شود، به مادران باردار توصیه می شود با چمباتمه زدن به جای خم شدن در هنگام برداشتن اشیا از زمین، حمایت کردن پشت و کمر با بالش در هنگام نشستن، استفاده از کمربند و شکم بند های طبی و حمایتی مخصوص قسمت پایینی شکم می توان کمردرد را کاهش داد.

کم کردن زمان ایستادن و افزایش زمان استراحت، ورزش عضلات پشت شکم و پوشیدن کفش مناسب و خودداری از پوشیدن کفش های پاشنه بلند از دیگر راه های کاهش کمردرد در زنان باردار است.


به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است

دیدگاه شما چیست؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *