بدنسازی و کمردرد

توسط admin, اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۷

یکی از مهمترین علل کمردرد و علائم مشابه آن مانند احساس گرفتگی یا فشار و خستگی شدید کمر، اسپاسم عضلات اطراف ستون مهره است. اسپاسم نوعی انقباض غیر ارادی و دردناک در عضلات اندام ها است.

اسپاسم یا گرفتگی دردناک یک عضله موقعی ایجاد میشود که آن عضله وادار به انجام کاری شود که از حد توان آن خارج است. این وضعیت دو علت دارد.

  • قدرت عضله کم بوده و عضله ضعیف است. در این حال فرد میخواهد کاری را که در حد توان یک فرد معمولی است انجام دهد ولی چون عضله او ضعیف است دردناک میشود. بطور مثال از یک فرد جوان ۲۵ ساله انتظار میرود که بتواند ۲۰ کتاب بزرگ را از روی زمین برداشته و در یک قفسه در ارتفاع یک و نیم متری قرار دهد. اگر عضلات کمر فردی ضعیف باشد همین کار میتواند فشاری بیش از حد تحمل عضلات او به وی وارد آورده و موجب کمردرد شود.
  • قدرت عضله خوب است ولی کاری که از وی خواسته میشود زیاد است. اگر در مثال قبلی از یک جوان سالم ۲۵ ساله بخواهیم تا ۲۰۰۰ کتاب را از زمین برداشته و در قفسه قرار دهد احتمالا چند روز بعد از انجام این کار دچار کمردرد میشود.

 یکی از اصول مهم در انجام هر نرمش یا ورزش اینست که مدت و شدت آن را بتدریج افزایش دهیم. این اصل در ورزش بدنسازی هم صادق است. اگر ورزشکار وزنه هایی را که با آنها کار میکند و یا مدت انجام هر حرکت و یا تعداد ست هایی را که باید انجام دهد ناگهان زیاد کرده و به بدن خود فرصت ندهد تا به بتدریج خود را با وضعیت جدید سازگار کند برای خود مشکل ایجاد میکند. در این وضعیت ممکن است مشکلات زیادی مانند کشیدگی عضلات، رگ به رگ شدن مفاصل و آسیب های دیگر مفصلی برای ورزشکار بوجود آید. کشیدگی عضلانی موجب درد عضله میشود.

در صورتی که درد عضله کم باشد با یکی دو هفته استراحت و کم کردن شدت حرکات ورزشی و استفاده از داروهای مسکن میتوان مشکل را حل کرد. در موارد دردهای شدید که میتواند به علت آسیب جدی عضله باشد درمان باید تحت نظر پزشک ارتوپد انجام شود.


به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است

دیدگاه شما چیست؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *